
Ekonomik zorluklara rağmen, küresel Ar-Ge yatırımları dayanıklılık göstererek 2023 yılında yaklaşık 2,75 trilyon ABD dolarına yaklaştı. Bu büyüme, sektörler genelinde inovasyona yönelik sürdürülebilir bir bağlılığın altını çiziyor.
Elektrik üretim tesisleri; devasa güç makinelerinden, karmaşık otomasyon sistemlerine ve hassas kontrol altyapılarına kadar onlarca farklı mühendislik disiplininin entegre çalıştığı yerlerdir. Bu kompleks yapıların sürdürülebilir, güvenli ve verimli bir şekilde çalışabilmesi, ancak iyi planlanmış mühendislik çözümleriyle mümkündür.
Her bir elektrik üretim tesisi, milyonlarca insana ulaşan bir enerji zincirinin ilk halkasıdır. Bu zincirde;
gibi kritik faktörlerin tümü mühendislik disiplinlerinin birleşimiyle sağlanır.
Tesisin kurulmadan önceki aşamasında, mühendisler;
gibi çalışmaları yürütür. Bu aşama, yatırımın başarısını belirler.
Enerjinin üretimi, iletimi ve entegrasyonu için:
geliştirilir.
mühendisliğin mekanik tarafını oluşturur.
gibi işlevlerle tesisin dijital zekası şekillendirilir.
enerji mühendisliğinin sürdürülebilirlik boyutunu temsil eder.
ALAN | KAZANIM |
---|---|
Doğru mühendislik tasarımı | İlk yatırım maliyetinde %15’e kadar azalma |
Kestirimci mühendislik | Arıza kaynaklı duruşların %40 azaltılması |
Enerji optimizasyonu | Yıllık üretim verimliliğinde %5–10 artış |
Güvenlik mühendisliği | Kaza risklerinde %60’a varan düşüş |
Santral Türü: Doğalgaz Çevrim Santrali
Ülke: Türkiye
Mühendislik Alanı: Otomasyon ve Veri Analitiği
Sorun: Türbin çıkışında, mevsimsel sıcaklık değişimlerine bağlı olarak verimlilik %3'e kadar düşüyordu.
Çözüm: SCADA sistemine entegre edilen yapay zekâ algoritması, sıcaklık-hava yoğunluğu ilişkisini analiz ederek otomatik hava-yakıt karışımı ayarlaması yaptı.
Sonuç:
Santral Türü: Hidroelektrik Santral
Ülke: Gürcistan
Mühendislik Alanı: Mekanik ve Elektrik Bakım
Sorun: Türbin rulmanlarında sık sık oluşan aşınma nedeniyle yılda ortalama 6 kez plansız duruş yaşanıyordu.
Çözüm: Vibration sensor (ivmeölçer) verileri SCADA sistemine aktarıldı. Rulman titreşimleri yapay zekâ ile analiz edilerek arızadan önce erken uyarı sistemi kuruldu.
Sonuç:
Santral Türü: Termik Santral
Ülke: Polonya
Mühendislik Alanı: Kimya ve Süreç Mühendisliği
Sorun: Soğutma kulelerinde yüksek kimyasal tüketimi ve tortu oluşumu vardı.
Çözüm: Kimya mühendisleri tarafından su analizi algoritmaları geliştirildi ve dozajlar günlük otomatik optimize edildi.
Sonuç:
Santral Türü: Güneş Enerji Santrali
Ülke: Mısır
Mühendislik Alanı: Elektrik Sahası ve Koruma Sistemleri
Sorun: Hızlı değişen bulut geçişleri sırasında voltaj kararsızlıkları oluşuyor, inverterler sık sık devre dışı kalıyordu.
Çözüm: Saha mühendisleri, olay analizlerini merkeze iletti. Merkez mühendislik, inverter tepkime sürelerini değiştiren bir firmware güncellemesi sağladı.
Sonuç:
Santral Türü: Jeotermal Santral
Ülke: Endonezya
Mühendislik Alanı: Sistem Entegrasyonu ve Simülasyon
Sorun: SCADA ekranlarındaki değerler ile gerçek saha değerleri zaman zaman uyuşmuyordu.
Çözüm: Dijital ikiz (digital twin) modeli oluşturuldu. Bu model, santral davranışlarını anlık olarak simüle ederek SCADA verileriyle karşılaştırıldı.
Sonuç:
Santral Türü: Kojenerasyon (Elektrik + Isı)
Ülke: Almanya
Mühendislik Alanı: Çok Disiplinli – Elektrik, Mekanik, Kontrol
Olay: Ana güç trafosunda gece saatlerinde aşırı ısınma nedeniyle yangın riski oluştu.
Tepki:
Sonuç:
Elektrik üretim tesislerinde çalışan saha ve merkez mühendisleri;
Bu ekiplerin bilgi birikimi ve deneyimi, tesisin gerçek gücüdür.
İyi bir üretim tesisi, sadece elektrik veya mekanik değil, bu disiplinlerin birbiriyle senkronize çalıştığı sistemlerdir. Modern mühendislik anlayışı, silo yapıları değil entegre dijital ikiz (Digital Twin) gibi sistemlerle yönetim sağlar.
Yapay zekâ, dijital ikizler, IoT ve ileri analitiklerle mühendisliğin rolü daha da genişliyor. Tesisler artık sadece çalışan değil, öğrenen sistemler haline geliyor. Bu dönüşümde, mühendislik artık sadece tasarım değil, aynı zamanda karar verme sistemlerinin mimarıdır.
Biz, mühendisliği sadece uygulamakla kalmıyor, stratejik bir dönüşüm aracı olarak görüyoruz.